Autor: J. Mikoláš|25.5.2023|3 minuty čtení
Upozorňujeme na podvodné telefonáty, které se vydávají za Českou Národní Banku
Obsah článku
Zaznamenali jsme nový vishingový hovor, který se snaží vylákat vaše přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.
Po zvednutí se ozve nahrávka v angličtině
Útočníci se vydávají za falešné zaměstnance České národní banky. Po zdvihnutí telefónu sa ozve automatická hláška po anglicky, kde vás útočník informuje o tom, že váš účet byl jakože zablokován pro podezřelé transakce.
Cílem tohoto vishingového volání je získat bankovní informace oběti, jako například:
- přihlašovací údaje do internetového bankovnictví
- čísla kreditních karet, CCV a PIN kódy
Volající číslo má předvolbu +420 a může patřit skutečné osobě
Útočníci využívají pouze mobilní čísla s českou předvolbou +420.
Aktuální podvod přes telefon využívá metodu „spoofing“. Spoofing je technika, při které se falšuje identifikace volajícího, což znamená, že volající je schopen zobrazit jakékoli číslo nebo jméno na displeji příjemce - například i vaše číslo.
Útočník vám v podstatě zavolá z libovolného čísla. Pokud zmeškáte hovor a zavoláte zpět, může se stát, že se dovoláte skutečné osobě, která vám ale nevolala a nemá tušení, proč jí voláte zpět. Tyhle čísla se velmi často mění.
ČNB také upozorňuje na podvodné telefonáty
"Volající se nejdřív pokouší vzbudit vaši DŮVĚRU, pak zaútočí na vaši základní EMOCI – nejčastěji strach – a vzbudí dojem naléhavosti. Následně se vás pokusí ZMANIPULOVAT k tomu, abyste je poslechli. Pokud útočníky poslechnete, zneužijí vaše údaje a může dojít ke ztrátě peněz! Nedejte podvodníkům šanci – žádné informace nesdělujte a zavěste"
- uvádí ČNB ve svém tiskovém prohlášení.
Co je vishing?
Vishing, neboli podvodné volání (Voice phishing), je forma podvodu, která využívá techniku hlasových hovorů k získání citlivých informací od svých obětí. Více informací o vishingu